Branding nie je len logo, farba či typ písma vašej firmy. Je to súhrn špecifických prvkov, ktoré identifikujú vašu značku a výrazne ju odlišujú od konkurencie. Zahŕňa celkovú firemnú identitu, pomáha udržiavať imidž firmy v mysliach potenciálnych zákazníkov a slúži na lepšie zapamätanie produktu. Systematickým budovaním povedomia môžete dosiahnuť pozíciu top of mind. Čo znamená, že z danej kategórie produktov sa zákazníkovi vybaví vaša značka ako prvá. Teda pokiaľ máte značku auta a spýtate sa zákazníkov, aká značka sa im vybaví, keď sa povie auto a oni povedia názov vašej značky, dosiahli ste top of mind v mysliach zákazníkov.
BRANDING = DUŠA FIRMY A PRODUKTU
Firma môže prostredníctvom brandu preukazovať svoju hodnotu a kvalitu produktov a služieb, pretože veľa ľudí ich vníma ako súčasť značky. Zákazníci veria, že produkty vo vyššej cenovej relácii, sú kvalitnejšie. A teda môžeme povedať, že cena produktu odráža v mysliach zákazníkov jeho kvalitu. Avšak svoje nároky a požiadavky na produkty a služby neustále zvyšujú. Na trh nie len pribúdajú nové produkty a služby, ale zvyšuje sa aj konkurencia. Preto by ste ako firma nemali zaspať na vavrínoch, ale neustále pracovať na budovaní vašej značky.
Brand je tvorený sústavou špecifických prvkov, s ktorými sa zákazníci spájajú a stotožňujú. Spoločne tieto prvky vytvárajú jedinečnosť značky:
1) BRANDING a ARCHETYP
Brandové archetypy značky slúžia na ucelený jednotný spôsob komunikácie značky so zákazníkom. Dávajú značke význam, vytvárajú emocionálne spojenie a hodnoty, s ktorými sa zákazníci môžu stotožňovať.
2) LOGO A NÁZOV
Logo a názov sú jednými z prvých identifikátorov značky, na základe čoho ju vieme jednoznačne identifikovať. Tvoria jednotnú a stabilnú identitu, ktorá reprezentuje charakter danej firmy. Logo je zvyčajne kombináciou názvu, slov, obrazov či symbolov. Avšak dobre vytvorené logo a názov automaticky neznamenajú, že ste brand.
3) BRANDING a FAREBNOSŤ
Farby sú jedným z najsilnejších vizuálnych podnetov a pre tvorbu vizuálnej identity sú nesmierne dôležité. Majú veľký vplyv na to, ako zákazníci myslia a ako sa správajú ku konkrétnej značke. Každá farba má svoj odtieň, saturáciu, teplotu a vyvoláva iné pocity.
4) TYPOGRAFIA
Písma majú svoje vlastné charakteristiky, a preto je na mieste uvedomiť si ich rozdielne tvary a znaky, ktoré sú ich súčasťou. Dôležitý je aj výber vhodného fontu, ktorý bude vašu značku reprezentovať.
5) SLOGAN
Slogan je jednoduchá, krátka veta, ktorá nesie význam či posolstvo firmy a úzko súvisí s názvom. Slogan môže byť deskriptívny, imperatívny, neprekonateľný alebo špecifický. Originálny a zapamätateľný slogan vás odlíši od konkurencie a spotrebitelia si pri ňom spomenú na vašu značku.
6) OBAL / DIZAJN PRODUKTU
Obal produktu je ďalším dôležitým prvkom, najmä pokiaľ ponúkate rovnaký produkt ako konkurencia. Spotrebiteľ vás vďaka obalu ľahšie rozpoznajú a okamžite budú vedieť, ktorý produkt je váš.
7) PREDSTAVITEĽ / MASKOT ZNAČKY
Dôležitým prvkom budovania brandu je predstaviteľ alebo maskot vašej značky, ktorý podporuje jej zapamätateľnosť a lepšie priblíženie sa k zákazníkom. Všetci si určite pamätáte klauna Ronalda McDonalda, ktorý reprezentoval značku McDonald´s po celom svete.
8) ARCHITEKTÚRA
Firemná architektúra, budovy a vybavenie kancelárií alebo predajní, prispievajú k celkovému obrazu firmy a verejnosti. Pôsobia nielen na zákazníkov, ale aj na samotných zamestnancov.
BRAND = STRATÉGIA BUDOVANIA ZNAČKY
Branding je proces tvorenia, budovania a šírenia značky k zákazníkom, ako aj spôsob, ktorým značka komunikuje svoje hodnoty, vlastnosti a imidž. To, či zákazníci budú vyhľadávať vašu značku a budú chcieť kupovať vaše produkty, závisí od pozitívnych emócií, ktoré v nich bude značka vyvolávať. K vytvoreniu emócií pomáha vo veľkej miere ton of voice, ktorý udáva charakter a smerovanie komunikácie so zákazníkmi. Ako aj príbeh značky, nazývaný brand story, ktorý sa vytvára na základe insightu. Prostredníctvom positioning statementu sa definuje to, čo chcete, aby si zákazníci mysleli o vašej značke.
Produkty, ktoré predáva vaša značka, môže predávať mnoho firiem. No dôvera a hodnoty firmy, ktoré sa pretavujú aj do samotných produktov či služieb, spájajú zákazníka s vašou značkou. Cieľom brandingu je prilákať a získať verných zákazníkov dodávaním produktu, ktorý je v súlade s tým, čo značka sľubuje. Pôsobí na zákazníkov, ktorým pomáha rozhodnúť sa pri kúpe produktu. Ako aj na samotných zamestnancov firmy, akcionárov či investorov, ktorí budú chcieť byť súčasťou danej firmy len vtedy, ak sa budú so značkou a jej hodnotami stotožňovať. Zároveň, ak budú mať pocit, že im značka rozumie a ponúka produkty, ktoré im vyhovujú.
FÁZY BRANDINGU
- TVORBA BRANDU – tvorba názvu, loga a vizuálu, tvorba brandového, komunikačného a grafického manuálu
- STAROSTLIVOSŤ O BRAND – aktualizácia grafického manuálu a komunikačných kanálov
- BUDOVANIE BRANDU – tvorba a implementácia stratégie, propagácia značky, budovanie dôvery a verných zákazníkov
PREČO JE BRANDING DÔLEŽITÝ?
Branding je jedným z ideálnych spôsobov, ako dať o vašej značke vedieť, ako ju budovať a osloviť potenciálnych zákazníkov. Zároveň ako si získať verných sledovateľov na sociálnych sieťach, odberateľov newsletterov a pravidelných zákazníkov. Zdôrazňuje vašu značku a prepája firemnú identitu a ponúkané produkty so súčasnými a potenciálnymi zákazníkmi. Poukazuje na jedinečnosť vašej značky, ako aj na jedinečnosť vašich produktov alebo služieb. U potenciálnych zákazníkov branding buduje očakávania o produktoch či službách, ktoré vaša značka ponúka.
Značka buduje branding naprieč svojou komunikáciou. Nezáleží na tom, či komunikujete pomocou online alebo offline kanálov. Pri brandingu je podstatné komunikáciu viesť jednotným štýlom prostredníctvom stanovených prvkov brandovej stratégie. Branding predstavuje dôležitú súčasť digitálneho marketingu. Pri jeho tvorbe je potrebné využívať aj reklamné kampane, aby ste sa nie len udržali v mysliach stálych zákazníkov, ale aj dostali sa do povedomia potenciálnych zákazníkov.
ČO DOKÁŽE BRANDING?
- VYVOLAŤ OČAKÁVANIA – Branding je nositeľom príbehov firmy a mal by mať schopnosť vyvolávať očakávania u zákazníkov. Tieto očakávania by ste mali ako značka napĺňať a uspokojovať nie jednorazovo, ale pravidelne a neustále.
- ODLÍŠIŤ ZNAČKU OD KONKURENCIE – Vedieť sa odlíšiť od konkurenčných firiem je druhá najdôležitejšia schopnosť brandu. Produkty alebo služby danej značky sú vďaka brandu originálne, ľahšie identifikovateľné a rozpoznateľné u zákazníkov. A pokiaľ máte dobre postavený branding, podarí sa vám to.
- ZÍSKAŤ NA HODNOTE – Firma, ktorá má vybudovaný brand, si môže dovoliť stanoviť vyššie ceny produktov či služieb. Zákazník, ktorý je so značkou spätý, má k nej vybudovaný vzťah a pozitívne emócie, je ochotný priplatiť si za danú značku.
LOVEBRANDY
Nákup produktov a správanie zákazníkov je prevažne založené na emóciách. Emócia, ktorú má zákazník k danému produktu, ho následne dovedie aj k jeho kúpe alebo naopak. Pokiaľ by značka, ktorá je lovebrand, stiahla svoje produkty z trhu, zákazníci by chceli tieto produkty vrátiť naspäť na trh. No pokiaľ by stiahli z predaja značku, ktorá nemá vybudovaný brand, zákazníci by čoskoro začali nakupovať iné produkty. Medzi najväčšie svetové lovebrandy patrí Apple, Coca-Cola, McDonald, Samsung, Disney, Toyota, BMW, Mercedes či Facebook. Aký je váš lovebrand?
Poznáte firmu, ktorá nerobí branding? Predpokladáme, že nie, pretože ste sa o nej nemali odkiaľ dozvedieť. Môžete sa k tejto firme dostať náhodne, no na trhu sa dlho neudrží. Žiadna firma sa nestala úspešnou značkou zo dňa na deň, ani náhodne, ale vďaka dlhodobej brandovej stratégii.