MARKETINGOVÁ STRATÉGIA: LOKÁLNY ONLINE MARKETING AJ VO VAŠOM MESTE

Marketing  23. februára 2022 Ján Májek

V dnešnej dobe má každý človek mobilný telefón. Vie si vyhľadať čo chce a presne vo chvíli, kedy to potrebuje. Práve pre toto vyhľadávanie používa väčšina Slovákov, určite i zahraničných návštevníkov Google vyhľadávač, ktorý tvorí jeden zo základných pilierov lokálneho marketingu.

MARKETINGOVÁ STRATÉGIA: LOKÁLNY ONLINE MARKETING AJ VO VAŠOM MESTE

Lokálny marketing

Marketingová stratégia a lokálny marketing je založený na princípe cielenia reklamy a iného digitálneho obsahu podľa aktuálnej alebo už zaznamenanej polohy používateľa, a to vďaka údajom o jeho polohe získaných z jeho mobilného zariadenia.

Lokálny marketing potrebujú najmä gastro prevádzky alebo jedno-pobočkové firmy (reštaurácie, kaviarne). Prečo? Je to efektívne, no hlavne finančne prijateľnejšie ako masová komunikácia. Malé firmy sú v podstate na tomto type marketingu závislé. Naopak pre veľké obchodné siete, ktoré majú svoje pobočky po viacerých mestách/štátoch, je správne robený lokálny marketing naozaj veľkou výzvou. Ako po technickej stránke aj z pohľadu manažmentu. Nie je to však nemožné a v blízkej budúcnosti môžeme očakávať, že i veľké obchodné reťazce budú v lokálnom marketingu napredovať.

lokalny marketing

Poďme sa však na to pozrieť trošku bližšie. A priblížme si lokálny marketing na určitý lokál, ktorým je v našom prípade práve Senica.

Prečo je dôležité robiť lokálny marketing vo svojom meste?

Predstavte si, že človek navštívil Senicu a nepozná ju. Chce nájsť najbližší supermarket, reštauráciu alebo skvelú kaviareň. Vyhľadá si čo potrebuje, dá sa navigovať na pobočku a na mieste zistí, že reštaurácia alebo potraviny sú už zatvorené. Potenciálny zákazník je rozčúlený, prešla ho chuť na jedlo a o vašej prevádzke si spravil nepekný obraz. Napríklad. Veď predsa každý z nás chce dopredu vedieť že bude zatvorené! Práve pre toto je dôležité mať svoje informácie online neustále aktualizované.

Zoberme si iný príklad. Návštevník dostal chuť na pizzu. Vyhľadáva v Google vyhľadávači. Nevyhľadáva však pizza Senica, no koľko-krát sa stane, že hľadá práve najlepšia pizza Senica. Pokiaľ na toto slovo aktualizujete práve vy svoju webovú stránku, budete práve vy vlastníkom najlepšej pizze v Senici a potenciálni zákazníci navštívia vás. Pozor, keďže ľudia sú však nedôverčiví, pre overenie tvrdenia najlepšej pizze siahnu často i po recenziách.

Najdostupnejšie recenzie sú práve na Google v profile Google Moja Firma. Ak tam žiadne nemáte, nemáte ani čím potvrdiť svoje kľúčové slovo. Čiže opäť sa dostávame k tomu, že všetky online kanály by mali byť prepojené a samozrejme s aktuálnymi informáciami pre správny chod lokálneho marketingu.

Aké sú najefektívnejšie nástroje a komunikačné kanály lokálneho marketingu?

  • Webová stránka
  • Google My Business / Google Moja Firma – profil
  • Online platené reklamy – Google Ads
  • Sociálne siete – Facebook, Instagram
  • Aplikácie – WAZE

Webová stránka z pohľadu lokálneho marketingu

Lokálne vyhľadávania sa dejú najmä prostredníctvom mobilného telefónu. Z tohto dôvodu je práve dôležitá mobilná verzia webovej stránky, správna responzívnosť a rýchlosť jej načítania.

Inými, no nie menej podstatnými časťami webovej stránky, by mali byť informácie ako:

  • Aktuálne kontaktné údaje, ktoré sa nachádzajú vo vrchnej časti webovej stránky.
  • Pobočky.
  • Presné otváracie hodiny.
  • Adresa a mapa, kde vás používateľ nájde.

Profil Google Moja Firma a Google Mapy

Profil v Google mapách je nástroj, ktorý je zatiaľ zdarma, no vidíme ako rýchlo sa vyvíja a môžeme očakávať, že v budúcnosti bude spoplatnený.

Marketingová stratégia

V profile je dôležitá najmä správnosť a aktuálnosť vyplnených informácií. Základom je správna adresa prevádzky, samozrejme mesto a aktuálne telefónne číslo. Nie menej podstatné sú aj otváracie hodiny, webová stránka, recenzie …. V profile je možné vyplniť pri otváracích hodinách i špeciálne otváracie hodiny, napríklad počas sviatkov alebo v dnešnej dobe otváracie hodiny počas pandémie. Ani si to nemusíte uvedomovať. Ale veľmi veľa ľudí zabúda, v akých hodinách je práve im dostupná vaša prevádzka počas pandémie.

V rámci profilu môžete pridávať i tzv. posty/príspevky. Máte špeciálne akcie, letáky alebo nové a aktuálne informácie o vašej prevádzke? Dajte to ľudom vedieť na vašej „online nástenke“ priamo v Google. I tu môžete pridávať príspevky, sú síce obmedzené počtom znakov ale v intenzite ich pridávania vás nič neobmedzuje. Môžete ich prepojiť s vašimi sociálnymi sieťami alebo internetovou stránkou a ľudom sú tak dostupné priamo v Google pri vyhľadávaní.

Momentálne je najnovšie v Google profile i možnosť vašej prevádzke nastaviť informáciu či je možné ju osobne navštíviť, či máte výdaj cez okienko, alebo je potrebné si predom zavolať/objednať si na webovej stránke.

Online platené reklamy

Už niekoľko krát sme na našom blogu písali o možnostiach platenej reklamy v Google Ads. Tieto možnosti samozrejme platia i pre lokálny marketing. Môžete ľudí osloviť reklamou priamo vo vyhľadávaní a to len pre určitú lokalitu.

Platené reklamy však dovoľujú aj ich prepojenie s Google mapami prostredníctvom Miestnych kampaní. Cieľom tohto typu reklamy je priviesť vám ľudí priamo do predajne. Pri miestnych kampaniach ľudia vidia priamo v mapách v „pine/slzičke“ vaše logo. Pokiaľ do nich investujete, vašu ponuku uvidia všetci potenciálny zákazníci pre návštevu prevádzky, ak do nich neinvestujete, tak vašu prevádzku uvidia iba tí, čo vás priamo hľadajú.

lokalny marketing

Sociálne siete a lokálny marketing

Vaša prevádzka musí byť nájditeľná na sociálnych sieťach. Vďaka profilu Google Moja Firma ju môžete označiť v príspevkoch na sociálnych sieťach. Dokonca aj v stories. Nie je ani potrebné vytvoriť stránku, ale iba nájditeľnú prevádzku. Ak následne zákazník rozklikne lokalitu prevádzky vidí príspevky ľudí čo tam boli.

Podporovať prevádzku na soc. sieťach môžete rôzne. Spomínať ju v príspevkoch na Facebooku aj Instagrame, promovať postom novinky alebo označovať konkrétnu prevádzku a ľudia sa tak na jeden klik vedia dostať k tomu, kde sa prevádzka nachádza. Áno, na jeden klik sa tak otvorí mapa, zákazníci sa môžu hneď do nej navigovať a vedia či je tam dnes a teraz otvorené. Aj preto musia byť informácie v mapách aktuálne.

Pokiaľ ste si otvorili novú firmu v Senici, práve toto označovanie na sociálnych sieťach pre vás môže byť prospešné. Rovnako viete využiť i lokálne facebookové skupiny, ktoré majú množstvo sledovateľov z okolia. Pridajte príspevok s vašou aktuálnou ponukou online, označte svoju prevádzku a určite sa môžete tešiť, že váš príspevok uvidí množstvo ľudí z okolia a na jeden klik z príspevku budú vedieť, kde sa vaša prevádzka nachádza.

Aké sú Facebook skupiny v Senici vhodné pre váš príspevok? To samozrejme záleží od typu prevádzky, no medzi všeobecné môžeme zaradiť:

lokalny marketing

Waze

Waze je navigačný softvér pre mobilné telefóny typu smartphone vyvinutý skupinou Waze Mobile a je poskytovaný zadarmo. Keďže ide o navigáciu, ktorú ľudia na svojich trasách využívajú, tak potom nie je na zahodenie využiť reklamy v rámci lokálneho marketingu i v tejto aplikácii. Napríklad je aplikácia vhodná najmä pre čerpacie stanice, ktoré vidíme že tu aj využívajú reklamy vo veľkej miere.

Marketingová stratégia aí vyhodnocovania efektivity marketingu je mnoho. Záleží to od typu kanálu komunikácie, ktorý si vyberiete. V Google mapách však nie sú príliš veľké. Je možné merať koľko ľudí sa navigovalo do prevádzky, koľko sa kliklo a zavolalo, ukazuje aj odkiaľ sa ľudia navigovali, ale aj z akej diaľky. Teda v podstate naznačujú touto informáciou, kde by bolo možné a vhodné prevádzku otvoriť. Výsledky nie je možné previazať na konkrétne posty, no môžeme vidieť či sa častejšie navigujú alebo či si častejšie prezerajú profily.

Lokálny marketing je vhodný nástroj na získanie nových zákazníkov, ale aj pre komunikáciu s existujúcimi zákazníkmi. A na záver vám poskytneme ešte jednu podstatnú informáciu. V rámci lokálnej komunikácie je dôležité zachovať konzistentnosť a jednotnosť v podobe správnych informácií, konzistentných fotografií, názvu a loga.

Plánujete začať s digitalizáciou firmy? My vám poradíme!
Kontaktujte nás
Ján Májek

Ján Májek

Majiteľ UPVISION Digital agency

Zdieľaj

Ďalšie inspirácie

HOT alebo NOT MARKETING | 2025

HOT alebo NOT MARKETING | 2025

Marketing  10. januára 2025 Ján Májek

Marketing v roku 2025 sa nesie v znamení autenticity, modernizácie a prispôsobenia sa potrebám pu...

Čítaj viac
Marketing 2025: Hra sa mení. Nezmeškajte zmeny!

Marketing 2025: Hra sa mení. Nezmeškajte zmeny!

Marketing  6. januára 2025 Ján Májek

Marketing 2025 a nové trendy od gigantov ako TikTok či Meta menia spôsob, akým komunikujeme s pub...

Čítaj viac
SEE-THINK-DO-CARE | REKLAMA NA INTERNETE A JEJ FÁZY

SEE-THINK-DO-CARE | REKLAMA NA INTERNETE A JEJ FÁZY

Výkon, Povedomie, Social media  3. decembra 2024 Ján Májek

See-think-do-care, alebo akým procesom vlastne prechádzajú užívatelia pri nakupovaní služieb a pr...

Čítaj viac

Dajme si kávu. Poviete nám predstavy
a my nájdeme riešenie pre váš biznis.