22. Septembra 2020 / Martina Kertészová

DIGITAL INSPIRATION


AKO EFEKTÍVNE PREVÁDZKOVAŤ LOKÁLNY ONLINE BIZNIS

V dnešnom článku sa zameriame na lokálne podnikanie. To, že je váš biznis lokálny môže byť vašou najväčšou výhodou, ak viete, ako tento fakt využiť vo svoj prospech.

Množstvo lokálnych podnikov pocítilo dopad krízy, v dôsledku ktorej muselo svoju činnosť ukončiť. Je dosť pravdepodobné, že väčšina z nich nemala dobre dotiahnutý online biznis, nevenovala mu ani pred pandemickou situáciou dostatočnú pozornosť a nepovažovala ho za kľúčový. Avšak, práve efektívna online činnosť sa ukázala v tomto období ako rozhodujúca v otázke ďalšieho fungovania podniku.

Ak patríte medzi tých, ktorí sa udržali, no chceli by ste svoj lokálny biznis zefektívniť, skúste sa pozrieť na týchto 5 vecí. Nasledujúce body pomôžu tiež celoplošným spoločnostiam, ktoré majú viacero pobočiek v rámci Slovenska a potrebujú komunikáciu zefektívniť vzhľadom na danú lokalitu / región / mesto.

1. Správne a aktuálne informácie

Základom úspešného lokálneho marketingu sú správne a aktuálne údaje na internete, vrátane otváracích dôb, fotografií, lokality podniku na mape a pod. Návštevník musí vedieť, od koľkej do koľkej máte otvorené v Bratislave a ako sa bratislavské otváracie hodiny líšia od tých na pobočke v Košiciach. Výborný je na to profil Google moja firma, ktorý môžete založiť každej vašej pobočke zvlášť. Viac o ňom sa dozviete v našom článku “3 UPVISION tipy na zvýšenie pozícii vo vyhľadávači Google.”

Pravdivosť a konzistentnosť informácií

Všetky informácie o vašom podnikaní na internete by mali byť pravdivé a konzistentné. Práve konzistentnosť a presnosť údajov je dôležitá aj pre Google a dobré organické výsledky vášho webu. Každá nepresnosť môže mať negatívny vplyv na úspech vášho lokálneho podnikania z pohľadu vyhľadávača aj zákazníka. Mnoho značiek príde ročne o veľké množstvo financií práve kvôli nepresným online zoznamom firmy a jej zlého hodnotenia v rámci SERP - výsledkov vyhľadávania.

Treba dbať nato, aby všetky komunikačné kanály, ktoré využívate (Google / Google Maps, Facebook, Apple Maps, Instagram, LinkedIn,...) obsahovali správne dáta. Na presnosť informácií si treba dať pozor nielen na svojich, ale aj na všetkých “cudzích” stránkach, na ktorých sa vyskytujete.

Ak napríklad podnikáte v cestovnom ruchu či v gastre, informácie treba aktualizovať aj na portáloch ako TripAdvisor, Kayak a pod. K nepresnostiam dochádza práve vtedy, ak tieto “cudzie” weby publikujú obsah bez vášho vedomia. Často sa však jedná o automatickú vec, pri ktorej sa zoskenuje váš web a údaje na týchto stránkach sa podľa vašich zastaralých informácii vygenerujú samé. Preto treba obsah na všetkých komunikačných kanáloch (vlastné aj cudzie weby, sociálne siete, vyhľadávače,...) kontrolovať.

Na čo pri aktualizácii firemných údajov nezabudnúť

Popisy a kategórie produktov, poskytované služby, prevádzková doba, poloha, fotografie, kupóny, zľavy, informácie o firme, e-mail, telefónny kontakt, recenzie, akceptované platby, … Všetky takto správne “upravené” informácie o vašom lokálnom podniku dokážu zvýšiť jeho viditeľnosť vo vyhľadávaní a zlepšiť vašu pozíciu oproti ostatným konkurenčným podnikom na lokálnom trhu.

Výrazný vplyv na vašu úspešnosť môžu mať práve príťažlivé a aktuálne fotografie. Čo sa týka gastro sveta, reštaurácie s 10 až 20 fotografiami (napr. v Google vyhľadávaní) si pozrie dvojnásobné množstvo ľudí než tie bez fotografií. Podobný efekt majú aj recenzie.

2. Lokálne SEO

Téma lokálneho SEO úzko súvisí s predošlým bodom, aktuálnymi a presnými online informáciami o vašom podniku. Iba ak sa budete prezentovať overenými údajmi, algoritmy vyhľadávačov vyhodnotia váš obsah ako dôveryhodný a výsledkom bude lepšie hodnotenie s posunom vašej pozície vyššie vo vyhľadávaní. Samozrejme, že SEO techník, na ktorých môžete pracovať, je oveľa viac (tvorba textov na základe kľúčových slov, meta description, linkbuilding,...). Avšak z pohľadu lokálneho biznisu, sú práve informácie o činnosti podniku jedny z najdôležitejších.

V rámci (nielen) lokálneho SEO je tiež potrebné správne zaobchádzať s menom, adresou a telefónnym číslom webu, pracovať s URL adresami a pod. Uvádzame niekoľko dobrých “SEO lokal tipov” pre zlepšenie vašej pozície vo vyhľadávaní:

  • Integrácia názvu mesta do tituliek
  • Optimalizácia meta descriptions / popisov (okrem mena značky) tak, aby obsahovali kategórie produktov
  • Úprava URL adries tak, aby obsahovali názvy ulíc a kategórie produktov
  • Úprava firemného obsahu na stránke tak, aby zahŕňal všetky unikátne informácie o vašom lokálnom podnikaní

Nezabudnite, že ak robíte akékoľvek úpravy (zmena polohy, nové otváracie hodiny, zatváranie niektorej z lokálnych pobočiek, špeciálne otváracie hodiny počas sviatkov,...) je nevyhnutné o nich informovať v online prostredí. Prečo? Aby ste ostali dôveryhodným zdrojom informácií pre zákazníkov aj Google.

3. Prispôsobená landing page

V tomto bode sa zameriame viac na spoločnosti, ktoré pôsobia celoslovensky a majú viacero pobočiek. V takomto prípade odporúčame pre každú urobiť zvlášť jednoduchú landing page so všetkými potrebnými informáciami - adresa, telefónny kontakt, e-mail, produkty / služby danej pobočky, otváracie hodiny, pokojne aj fotografie pracovníkov danej pobočky.

V prípade, že by ste mali pre všetky pobočky len jednu spoločnú homepage so všeobecným kontaktom, mohlo by dôjsť k zmätku v komunikácii, nesprávnemu riešeniu problémov cez “tretiu stranu” a zbytočnému naťahovaniu zákazníkov. Ak je niekto z Bratislavy, nájde si landing page vašej pobočky pre Bratislavu, kde má na jednom mieste všetky potrebné informácie a kontakty. Okrem toho je takéto rozčlenenie oveľa efektívnejšie aj pri reklamnej činnosti. Vďaka existencii samostatných landing pages môžete publiká a kampane< lepšie optimalizovať, nasmerovať ich len na tú cieľovú skupinu (región / mesto), ktorú potrebujete a jednoduchšie merať ich účinnosť.

Každá z landing pages by samozrejme mala byť responzívna a prispôsobená na prezeranie na mobilných a iných zariadeniach.

4. Recenzie a ratingy

Je takmer zlatým pravidlom, že online recenzie majú výrazný vplyv na potenciálnych kupujúcich a väčšina z nich im dôveruje. Povedzme si úprimne. Kto z nás si pred kúpou neprečítal recenzie na firmu a produkt od iných zákazníkov? Slovné recenzie aj hodnotenia iných (vo väčšine prípadov hovoríme o tých “hviezdičkových” na Google či sociálnych sieťach) patria medzi najsilnejšie marketingové nástroje.

Práve pozitívne recenzie a vysoký scoring vašej firmy vo vyhľadávaní Google sa môžu stať rozhodujúcim momentom pri vyhodnocovaní jej relevantnosti a posúvaní na vyššie organické (neplatené) pozície.

Ako ich získať?

V prvom rade kvalitnými službami, produktmi, servisom a personálom. Ak toto všetko máte, recenzie sa budú hrnúť samé a ak nie, nemusíte sa hanbiť si ich od zákazníkov vypýtať.

Integráciou jednoduchej otázky napr. na webe “Boli ste spokojný s našimi službami?” prípadne CTA výzvou “Ohodnoťte našu spoločnosť” ľudí nabádate k interakcii a zanechaní odkazu, či už vo forme slovnej alebo len označením spokojnosti na zvolenej škále. Vypýtať si spätnú väzbu od klientov (nielen na webe, ale aj na Google či sociálnych sieťach) vyššie spomenutými cestami je dovolené, no pozor si treba dávať na recenzie za odmenu.

Ponúkať finančnú či inú odmenu za napísanie recenzie o vašej spoločnosti je zakázané.

Autentickosť recenzií

To je to, čo v dnešnej dobe ľudia hľadajú. V online svete plnom falošných recenzií ľudia vyhľadávajú autentickosť. Práve preto sú nevyhnutné aj negatívne recenzie, ktoré dodajú vášmu podniku skutočnosť v zmysle autenticity. Aj negatívne recenzie môžete správnym prístupom zmeniť na pozitívne a ponúknuť nespokojným zákazníkom riešenie ich problému (vrátenie peňazí, kompenzácia,...).

5. Lokálna platená reklama

Inak aj PPC na sociálnych sieťach a vo vyhľadávaní. Nič vám lepšie nepodporí online lokálny biznis ako platená reklama geograficky zacielená, obohatená o cielenie podľa záujmov vášho publika.

Či už sa jedná o Facebook, Instagram alebo Google, práve reklama pustená len na určité publikum žijúce v určitej lokalite zvýši relevantnosť vašej komunikácie a pravdepodobnosť, že ponuka napr. na nový byt vašej realitnej kancelárie v centre Trnavy sa dostane k ľuďom žijúcim v Trnave a blízkom okolí. Ak k vyčleneniu na základe lokality, pridáte vyčlenenie publika na základe záujmov, získate špecifickú skupinu ľudí, u ktorých je možnosť kúpy vyššia.
Dobre zacielená reklama nielenže dokáže váš rozbehnutý lokálny podnik výborne podporiť, ale aj zvýšiť o ňom povedomie v prípade, že je nízke a obchodu sa nedarí.
Pevne veríme, že prácou na týchto častiach online podnikania bude váš lokálny biznis prekvitať. S integráciou vašej firmy do online prostredia vám radi poradíme a pomôžeme vám tiež dotiahnuť ktorýkoľvek z vyššie spomenutých bodov do úspešného konca. V prípade záujmu o bezplatnú konzultáciu, nás môžete kontaktovať.

Potrebujem digitálny marketing

Ďalšie inšpirácie