18. apríla 2019 / Frederik Ravas

DIGITAL INSPIRATION

Ako sa tvorí web a čo to stojí?

Keďže sme agentúrou s vlastným tímom programátorov, a špecializujeme sa na tvorbu webových stránok (ale aj eshopov a softvérov), aktívne sa zaoberáme aspektami kvality a výkonnosti webových stránok.

Tými sú samozrejme vizuálna časť, výkonnosť, ale aj predajná a editačná časť webových stránok. Čo to „obnáša“ a čo to stojí?

V článku píšeme o tvorbe novej webovej stránky, ale značnú časť môžeme aplikovať aj na úpravu vašej existujúcej, tvorbu eshopu, softvéru...

V tomto článku sa dozviete:

  • ako postupujeme pri tvorbe webu
  • tvorba grafiky, programovanie, konzultácia služieb spojených s tvorbou webu
  • aký tím ľudí na tvorbe webu pracuje
  • čo tvorba webu stojí

1. Ako postupujeme pri tvorbe webovej stránky?

Modelová (štandardná 🙂) situácia: Od zákazníka dostaneme dopyt na vyhotovenie cenovej ponuky, ale nemáme potrebné informácie.

V tomto prípade je potrebné hneď v úvode definovať požiadavky klienta a odpovedať si na otázku - o akú webovú stránku má klient záujem:

  • Čo je účelom webovej stránky? Prezentácia, predaj produktov, predaj služieb?
  • Vyžaduje webová stránka administráciu jej obsahu?
  • Aké má mať stránka funkcie?
  • Aký má klient rozpočet?
  • V akom čase má byť stránka vyhotovená?

K tomu, aby sme identifikovali, čo klient chce a čo potrebuje, si musíme zodpovedať (nielen uvedené) viaceré otázky. Výsledkom zodpovedania otázok je získanie potrebných informácií do ďalšieho procesu tvorby webovej stránky.

Po získaní komplexného prehľadu je potrebné vyhotovenie technickej špecifikácie, prípadne mindmapy projektu. Tieto dávajú odpovede na uvedené otázky.

Čo je technická špecifikácia? Technická špecifikácia je dokument, ktorý zahŕňa detailné rozobranie funkcií, podstránok, programovacieho jazyka, údržby po odovzdaní, časový odhad, sumarizáciu a ciele, ako aj ďalšie informácie v závislosti od projektu... Toto všetko si skontrolujte pri tvorbe webu.

Čo je mindmapa? Mindmapa je náčrt štruktúry, ktorý definuje myšlienky, pochody, koncepty a idei, ktoré sprevádzajú tvorbu webovej stránky. Zároveň sú v mindmape zobrazené podstránky, ich obsah, prekliky...

mindmapa

V tejto fáze máme definované očakávania a výsledky. Technická špecifikácia a Mindmapa sú zhmotnené vo wireframoch. Pred vyhotovením wireframov sa zaoberáme aj prieskumom trhu a definovaním cieľových publík, aby sme reflektovali na potreby klienta v jeho segmente podnikania.

Čo je wireframe? Wireframe je čierno-biely náhľad štruktúry webovej stránky s usporiadaním jednotlivých prvkov, informácií, grafického a textového obsahu. V tejto fáze sa teda sústredíme na to, aby wireframe obsahoval tie správne prvky budúceho webu a na to, aby boli umiestnené na správnom mieste. Wireframe zároveň slúži ako podklad k tvorbe grafiky.

wireframe

2. Dizajn, programovanie a ďalšie služby spojené s tvorbou webovej stránky

Prvá časť práce je už za nami, sme po podpise zmluvy a máme prehľad o projekte. Vieme, čo klient chce a čo potrebuje – poznáme očakávania klienta a cieľ projektu.

Čo zahŕňa tvorba dizajnu? Niekedy sme na „zelenej lúke“ a tvoríme nový brand, inokedy rebrandujeme alebo ponechávame identitu. Tvorba dizajnu webovej stránky nadväzuje na wireframe.

Po odsúhlasení grafiky klientom začíname programovať – prvý je na rade „frontend“, ktorý tvorí vizuálnu časť. Po ňom nasleduje „backend“, ktorý tvorí funkčnú časť v pozadí, prepája databázy...

Webové stránky robíme tak, aby boli prehľadné, jednoduché, užívateľsky príťažlivé, a samozrejme – atraktívne k podpore predaja.

Po naprogramovaní testujeme, testujeme, testujeme... A k tomu nám pomáhajú nielen „testeri“, ale napríklad aj konzoly od Google:

  • Test rýchlosti stránky -> speed insights, ktorý hodnotí rýchlosť a načítavanie stránky,
  • Test responzivity stránky -> tzv. mobile friendly test, ktorý hodnotí vhodnosť stránky pre mobilné zariadenia.

Ďalšími službami, ktoré sa v súvislosti s tvorbou webovej stránky realizujú, sú napríklad SEO onpage optimalizácia, využitie nástrojov tretích strán (napr. analytických), založenie profilu Google Moja firma a implementácia SSL certifikátu, ktorý má na starosti napríklad bezpečnosť webu, napojiť na Google Search Console...

Google Search Console - nástroje a prehľady Google Search Console pomáhajú merať návštevnosť a výkonnosť webu vo vyhľadávaní, opraviť problémy a zviditeľniť vo vyhľadávaní.

wireframe

SSL certifikát – bezpečnostný certifikát SSL je základom, ktorý zabezpečuje prenos dát a komunikáciu medzi stránkou a návštevníkmi, je ochranou a zabezpečním webovej stránky, proti tomuto:

wireframe

Takto zabezpečíme získanie dôležitých informácií o návštevníkoch, základy k indexácii v Google a ďalšie výhody (možno aj oproti konkurencii), ktoré vieme zúročiť v budúcnosti.

Výsledkom je webová stránka, ktorá spĺňa požiadavky tejto doby.

3. Kto pracuje na webovej stránke?

Na tvorbe webovej stránky sa podieľajú projektový manažér, dizajnéri, copywriteri, programátori a kóderi, SEO špecialisti, account manageri, testeri. Na začiatku nastavujú smerovanie projektu naši managing directors, ktorí zabezpečujú komunikáciu s klientom („obchodnícke“ a projektové záležitosti). Po úvodnej fáze sa „presúva“ práca na account managera, ktorý je spojkou medzi grafikmi, programátormi a copywritermi. Samozrejme, account manager priebežne komunikuje výsledky našej práce s klientom.

V procese tvorby webovej stránky sú zahrnutí aj Google špecialisti, ktorí sa venujú SEO optimalizácii.

Webová stránka u nás prechádza rukami skúsených a talentovaných ľudí, ktorí sa dennodenne venujú tvorbe webových stránok.

4. Čo stojí tvorba webu?

„Koľko stojí auto?“ Toto je pre nás otázka zodpovedajúca otázke – koľko stojí webová stránka. Cena webovej stránky sa odvíja od druhu webovej stránky, rozsahu, počtu podstránok, požiadaviek na funkcie, programovacieho jazyka, na ktorom je stránka „postavená“. Cenu ovplyvňuje aj grafika, príprava ďalšieho rozvoja projektu, rozsah ďalších služieb ako SEO...

„Long story short“, aj keď si kupujeme auto, máme stanovený rozpočet. Keď si kupujeme auto, vieme, čo od neho môžeme očakávať. A práve očakávania si definujeme s klientom pri nastavovaní a plánovaní projektu a rozpočtu.

Webovú stránku u nás tvorí tím ľudí, ktorí sú trieda vo svojich odboroch. Síce nevieme vyrobiť webovú stránku za 100 €, ale vieme si s klientom nastaviť rozpočet tak, aby boli obe strany spokojné a spoločne dosiahli požadovaný výsledok – bombový web, ktorý plní požadovaný účel.

Mám záujem o web pre moju spoločnosť – dopyt

Ďalšie inšpirácie