Ak riešite online marketing, pravdepodobne ste už počuli o nástroji Google Tag Manager. Možno vás zaujíma, čo vlastne GTM je a prečo by ste ho mali začať používať. V tomto článku vám opíšeme niektoré výhody tohto praktického nástroja, ktorý vám umožní základné i pokročilé sledovanie aktivít návštevníkov vašich webových stránok.
Čo je Google Tag Manager?
Google Tag Manager je bezplatný nástroj, ktorý vám umožňuje pridávať časti kódu do webovej stránky bez potrebného zásahu programátorom. Tieto kódy slúžia na webovú analytiku a meranie akýchkoľvek aktivít na webovej stránke alebo v aplikácii. Nástroj je navrhnutý tak, aby ste ho mohli jednoducho používať a získať veľké množstvo údajov aj bez programátorských zručností.
Značky sú útržky kódov, ktoré pridáte prostredníctvom GTM na webovú stránku. Po publikovaní vám začnú značky automaticky zhromažďovať informácie. Najčastejšie sa v základe využíva na pridanie sledovacieho kódu pre Google Analytics a sledovanie konkrétnych udalostí, ktoré návštevník vykonáva na vašom webe. Ide napríklad o sťahovanie súborov, pridávanie produktov do košíka alebo klikanie na odkazy / CTA prvky.
Značkou môže byť
- univerzálny sledovací kód služby Google Analytics,
- konverzná značka Google Ads
- facebook pixel
- značky nahrané prostredníctvom vlastného HTML kódu
Prečo začať používať Google Tag Manager?
Ide o ľahko použiteľný nástroj, ktorý prinesie vašej firme a tímu množstvo výhod. Nižšie uvádzame výhody používania nástroja GTM.
Ušetríte čas
Google Tag Manager urýchľuje mnohé procesy. Zmeny a nové značky je možné nahadzovať rýchlo a mnohé z nich si nevyžadujú zmeny kódu webovej stránky. Nástroj má intuitívne a prehľadné rozhranie, vďaka ktorému je vloženie značiek veľmi jednoduché. Znamená to, že marketéri a analytici dokážu vykonávať veľa zmien aj bez pomoci vývojára. Každú zmenu môžu sami otestovať a nasadiť.
Všetko na jednom mieste
V GTM sú všetky značky kontrolované na jednom mieste. Nemusíte teda strácať čas hľadaním značiek vo webovom kóde. Ak budete potrebovať vykonať nejakú zmenu, stačí jednoducho prejsť do rozhrania GTM, kde máte k dispozícii okamžitý prehľad.
Jednoduché testovanie
Zmeny značiek je možné testovať pomocou ladiaceho nástroja ešte pred finálnym nastavením. Môžete teda otestovať fungovanie značiek ešte pred ich publikovaním na reálnej webovej stránke. Takmer všetky zmeny a testovania dokáže vykonať PPC špecialista sám, bez pomoci programátora.
Možnosti
Cez GTM a datalyer je možné nastaviť aj pokročilé sledovanie udalostí na eshope – tzv. Enhanced Ecommerce. Ak s tým však nemáte skúsenosti, budete potrebovať pomoc programátora na správne nastavenie..
Vytvorte si zoznam značiek a začnite používať GTM čo najskôr
Predtým, ako začnete pracovať na novom projekte, si pripravte plán merania a implementácie značiek. Ako prvé si ujasnite vaše obchodné ciele. Ak vlastníte eshop, jedným z hlavných cieľov bude pravdepodobne zvýšenie tržieb.
Potom si predstavte, že ste zákazník a porozmýšľajte, aké udalosti/interakcie vedú vašich návštevníkov k nákupu. Môže to byť napríklad udalosť „pridať do košíka“ alebo „objednať“. Týmto spôsobom začnite pripravovať zoznam značiek, ktoré budete môcť neskôr implementovať v nástroji Google Tag Manager.