E-mail marketing je jednou z mála marketingových ciest, ktorou dokážete osloviť širokú skupinu ľudí, vytvoriť si s ňou vzťah, vzbudiť záujem u potenciálnych zákazníkov a existujúcich opätovne zapojiť “do vašej akcie.”
Podľa výsledkov Special Report- The State of Email Marketing z roku 2019, firmy, ktoré zaznamenali zvýšenie efektivity e-mail marketingu, vykazovali tiež výraznejší ročný nárast výnosov.
E-mail marketing teda rozhodne nie je OUT, len je tu s nami už dlho.
Snáď už každý z nás odoslal klientom aspoň jeden mail s ultra výhodnou last minute ponukou. Možno sme sa ani nezamysleli a odoslali ponuku (mail) čisto predajnú, bez pridanej hodnoty.
Ak by vaše maily aj naďalej ostali vo výlučne “predajnom móde,” vtedy by OUT boli. Možno pred pár rokmi nie, no dnes určite. Nevravíme, že ponuky, akcie či zľavy posielať nemáte, o tie zákazníkom často ide. Dôležitý je však spôsob, aký pri odosielaní zvolíte. Trendy sa menia a neobišli ani “starý známy” e-mail marketing.
V našom článku sa preto zameriame viac na to, AKO robiť moderný e-mail marketing, než na to, ČO prostredníctvom neho posielať. ČO je u každého iné, AKO vieme využívať všetci rovnAKO.
Ešte malé ozrejmenie
Čo je e-mail marketing?
Forma priameho online marketingu, pri ktorej s klientom komunikujete prostredníctvom elektronickej pošty, e-mailov. Jej cieľom je najmä informovať o novinkách, budovať a zlepšovať vzťahy so zákazníkmi, zvyšovať dôveryhodnosť firmy, vzbudiť záujem o produkty a služby, prípadne opätovný nákup či akúkoľvek inú (už aspoň raz vykonanú) akciu.
Tu si však dajte pozor na vyššie spomínaný účelovo predajný charakter. Vieme, že vašej firme chcete zvýšiť predaje, no ľudia nie sú stroje. Posielajte aj správy, ktoré nič nepredávajú. Správy, ktorými im ponúknete niečo, za čo nemusia platiť.
Prečo ho robiť?
- Ide o pomerne lacný a rýchly spôsob oslovenia širokej skupiny ľudí a propagácie vašich produktov či služieb
- Budujete prostredníctvom neho vzťah s potenciálnymi zákazníkmi
- S existujúcimi tento vzťah prehlbujete, čo vedie k zvýšeniu vašej dôveryhodnosti aj predaja
- Môžete sa vďaka nemu klientom efektívne pripomínať
- Výsledky e-mailingu dokážete presne vyhodnotiť
- Dobrý e-mail marketing dokáže priniesť na váš web nemalú návštevnosť, preto v newslettri nezabudnite prelink na stránku
- Pretože na druhej strane je človek. Pre neho to píšeme. Jemu to chceme predať a on sám musí váš produkt vyhodnotiť ako užitočný. Tým sa dostávame k podstate nášho článku a tu je zopár našich tipov…
…ako robiť dobrý e-mail marketing?
1. ĽUDSKY
Napríklad tak, že daného človeka oslovíte menom. Alebo sa ho (predtým, než mu začnete svoje produkty ponúkať) spýtate, o čo by mal záujem. Čo by ocenil, čo potrebuje. Všetky tieto informácie vám pomôžu lepšie zistiť, čo vaši zákazníci skutočne chcú a ponuku personalizovať.
Ak už zasielate newslettre nejaký ten piatok, opýtajte sa, či v nich niečo vašim odoberateľom nechýba. Možno vám poskytnú skvelý nápad, ako mailing zlepšiť.
Už by to nemalo byť len o tom, že ako firma niečo ponúknete a klient to buď prijme, alebo nie. Bez vzťahu, bez kontaktu. Aj druhá strana (klientská) rozhodne má čo ponúknuť. Je to o spolupráci, v ktorej vy zistíte, čo vaším zákazníkom chýba a vaši zákazníci následne dostanú to, čo im chýbalo. Napr. užitočné rady, ako používať #hashtag na Instagrame. 😉
2. PRAVIDELNE
Zvyk je železná košeľa. E-maily je dobré posielať aspoň raz za týždeň, najlepšie v jeho strede.
Ak ste advokát, čo tak každú stredu poslať pár noviniek z právneho sveta či zo života vašej advokátskej kancelárie? Chvíľku potrvá, kým vaši odoberatelia nabehnú na túto pravidelnosť aj v otváraní e-mailov. Ak však budete tvoriť kvalitný obsah, môže sa stať, že každú stredu budú čakať, kým “cinkne mail od vás.” Potom už “len” túto pravidelnosť nenarušiť a vzťah s čitateľmi prehlbovať.
3. RESPONZÍVNE
Responzívny dizajn je taký, ktorý sa prispôsobí akémukoľvek zariadeniu, na ktorom je zobrazený. Pre nás sú však dôležité najmä mobilné telefóny. Tým sa v roku 2020 podriadi každý aspekt e-mail marketingu. Dizajn, kódovanie, obsah. Všetko musí byť prispôsobené na zobrazovanie sa e-mailu na mobiloch.
V popredí bude stále viac (vo všetkých spomenutých smeroch) trend zrozumiteľnosti a funkčnosti. Forma, obsah aj dizajn mailov budú viac “user” a zároveň “mobile friendly” (jasná akcia, zrozumiteľný text, čistý dizajn, možnosť preposlania, kopírovania obsahu,…). Skrátka jednoduché a jasné prvky, úkony, nad ktorými si ľudia nemusia lámať hlavu, čím sa zvýši pravdepodobnosť, že maily budú otvárať a čítať.
Inak by sme to mohli nazvať aj trend “nutného minimalizmu.” Napr. obsah sa bude skracovať len na podanie informácií, ktoré sú skutočne potrebné a relevantné pre daných klientov/ klienta. Minimalizácia obsahu umožní mať (očami klienta) rýchlo jasno v tom, ktorá správa je pre neho užitočná a ktorá nie. Už teraz sa v niektorých prípadoch zobrazuje náhľad mailu v schránke ešte pred jeho otvorením či začiatok znenia mailu pred jeho predmetom.
Preto si treba dávať pozor, ako mail napíšete, predmet aj telo (najmä jeho prvé vety).
4. PREKVAPIVO
Pokúste sa poslať správu, ktorú vaši zákazníci nečakajú. Napr. narodeninovú zľavu ako darček pre klienta alebo kupón k oslave výročia vašej firmy. Možnosti má každý iné, no vždy sa nejaké nájdu. Nebojte sa ich využiť. Odlíšia vás od konkurencie, klienta potešia a prospejú k upevneniu vášho vzťahu.
Skúšajte a testujte. Vyskúšajte viacero variant “darčekov pre klienta” a sledujte, čo najlepšie funguje. Testovať vždy aspoň 2 možnosti radíme aj pri bežnom e-mailingu, nielen pri tom “zľavovom.” Zistíte tak, čo sa vašim zákazníkom páči, čo chcú aj to, čo pre nich môžete urobiť vy.
5. V správnom čase
Vo význame, ak sa deje niečo (v spoločnosti, politike, kultúre, športe), čo viete spojiť s vašim produktom/ službou a poslať túto informáciu zákazníkom cez newsletter, urobte to.
Ak ste napríklad reklamná agentúra, ktorá sa venuje aj správe social media a Instagram alebo Facebook prichádzajú so zmenou nejakých nastavení, informujte o tom svojim odoberateľov cez newsletter. Pridajte informáciu, že sa tiež venujete sociálnym sieťam s prelinkom na váš web a možno to padne na úrodnú pôdu.
Týmto bodom sa však na 100% riadiť nemôžete, pretože občas sa skrátka nedeje nič a čakať na “niečo” sa neoplatí. Mailing robte pravidelný a sledujte pritom dianie okolo seba. Ak sa vyskytne niečo, čo vám zapasuje, využite to.
Zo starého známeho na nového priateľa
Tipy vyššie sa týkali najmä toho, akým štýlom robiť e-mail marketing. Teraz si však ukážeme pár trendov roku 2020, ktoré vám pomôžu maily zmeniť zo “starého známeho” na “nového priateľa,” zmodernizovať ich dizajn a upútať pozornosť čitateľov.
Rastúce dizajn trendy v oblasti e-mail marketingu veľmi pekne spracovala spoločnosť uplers vo svojej infografike. Pár z nich sme pre vás vybrali a priblížili.
1. DARK MODE
Tmavé pozadie a bledý (biely) text. V Dark mode sa farebné usporiadanie v rozhraní e-mailov otáča, namiesto bielej je dominantná čierna, čo pomáha k eliminácii škodlivého modrého svetla vyžarujúceho obrazovkou.
Dark mode robí e-maily prístupnejšími, pretože jeho tmavé farby umožňujú aj ľuďom v prostredí s nedostatkom svetla (napr. na nočnej smene) maily čítať jednoduchšie, bez žmúrenia a namáhania očí či znižovania jasu.
2. 3D
Používanie 3D obrázkov pomôže vášmu e-mail marketingu výrazne zvýšiť pozornosť aj mieru interakcie vašich odoberateľov.
Tento spôsob “povie” vašu správu oveľa efektívnejšie, pre čitateľov zaujímavejšie, čo uľahčí ich nákupné rozhodovanie vo váš prospech. Ďalšia cesta ako sa so zákazníkom lepšie spojiť.
3. INTERAKCIA A GAMIFIKÁCIA
Interaktívne prvky v e-mailoch nikdy nie sú krokom vedľa. Môžu aj nemusia vyžadovať angažovanosť čitateľa, no rozhodne pôsobia atraktívne, posúvajú e-mail na vyššiu úroveň a znižujú pravdepodobnosť “odhlásení sa z mailingu.” Skvelou interaktívnou metódou je gamifikácia, teda využitie hry. Zahrať si hru priamo v inboxe, skvelé nie? Tému hry prepojte s vašou ponukou a ľudia si ju ľahšie zapamätajú.
4. TY PO GRA FI A
Stále viac marketérov sa pri mailingu hrá s typografiou. Fonty, ktoré sú použité na ich webe, využívajú aj v e-mailoch za účelom jednotnej komunikácie. Neboja sa ani kombinácie rôznych fontov písma s cieľom dodať mailu šmrnc. Častejšie sa tiež objavujú maily s využitím boldu a bez obrázkov
5. MINIMALIZMUS DIZAJNU
O minimalizme obsahu mailu sme hovorili vyššie. Týka sa však aj jeho dizajnu. Trend minimalistického e-mail dizajnu s jednoduchou ilustráciou, rozsiahlym bielym priestorom a jedno farebným efektom bude v roku 2020 narastať.
Prečo?
E-mail v takomto dizajne je pre odoberateľov ľahko čitateľný, zvýrazňuje hlavný cieľ e-mailu (podstatnú informáciu) bez zbytočných omáčok, ktorú dokážu rýchlo prijať.
6. DYNAMICKÝ OBSAH
Personalizovať e-maily je to najlepšie, čo môžete spraviť. Prvým krokom je využitie mena adresáta, druhým krokom- dynamický obsah.
Taký, ktorý vytvorí vzťah s vašim odoberateľom, zapojí ho do vašej akcie, pomôže mu “ostať v obraze” a cítiť sa vašou súčasťou. Čo môže byť dynamickým obsahom? Napr. odpočítavanie času o určitej ponuky priamo v newslettri.
Niečo mi tu chýba
Máte pravdu. Ešte stále ste sa nedozvedeli, cez aké nástroje môžete e-maily svojim odoberateľom posielať. Je ich viac. Skúste sa pozrieť napr. na SmartEmailing od českej firmy, skvelý pre náš domáci (SK,CZ) trh alebo na Mailer Lite, ktorý sa oplatí v pomere výkon/cena. My v agentúre využívame Mailchimp, ktorý je veľmi intuitívny, priateľský na používanie a ponúka vytvorenie základnej databázy s pomerne vysokým počtom mailových účtov zadarmo.
Už je to snáď všetko, no ak sa vám zdá, že niečo chýba, pokojne nám napíšte. Ak sa vám článok páčil, môžete sa pridať do nášho newslettringu. Prajeme pekný deň.
Chcem získať nových zákazníkov