10. február 2020 / Martina Kertészová

DIGITAL INSPIRATION


INSTAGRAM #hashtag
Ako ho používať

Hashtagu na Instagrame sa dostáva stále viac pozornosti. Ako je možné, že dve firmy, s porovnateľným množstvom followerov, majú často výrazne odlišnú interakciu s príspevkami. Keďže podobná situácia nastala aj u nás, rozhodli sme sa na tému “Instagram hashtag” pozrieť bližšie.

instagram upvision.

Čo je HASHTAG?

Hashtag, inak aj kľúčové slovo/fráza označená mriežkou, slúži na vyhľadanie všetkých rovnako označených príspevkov, ktoré boli zverejnené rôznymi používateľmi na Instagrame. Ak sa napríklad zaujímate o #webdesign a tento hashtag zadáte do vyhľadávania alebo naň kliknete pod nejakou fotkou, zobrazia sa vám všetky príspevky s týmto označením. Jednoduché a účinné.
Môžete vďaka tomu sledovať témy, ktoré vás zaujímajú a ako firma (okrem tém) propagovať služby, ktorým sa venujete, produkty, ktoré vyrábate či kampane, ktoré rozbiehate.

Prečo je dôležité používať HASHTAG | Z pohľadu firmy

Preto, aby vás vaši followeri (zákazníci alebo aspoň potenciálni zákazníci) našli. Je iné, ak na svoj osobný profil pridávate príspevky bez hashtagov. Máte tam niekoľko kamarátov, ktorí vám fotku lajknú a ak neašpirujete na influencera, tak vám to stačí. Ak však máte firmu a so svojou “cieľovkou” sa chcete zblížiť, svoje produkty a služby správne odpromovať, bez hashtagov sa nezaobídete.

Ak príspevok označíte správnymi hashtagmi pre váš tip podnikania, môžete získať naozaj relevantné publikum a odfiltrovať “spamerov.” Treba sa do témy vašej “cieľovky” cez hashtagy dobre trafiť.

Ako správne používať hashtag?

#cute
Na začiatok jeden zlý príklad, ako použiť hashtag na Instagrame.

Prečo?

Kliknutím na hashtag by ste sa mali dostať ku všetkým relevantným Instagram príspevkom obsahujúcim toto označenie.

Otázkou ostáva, budú skutočne relevantné?

Vezmime si to tak, že #cute môže byť mačiatko, ale aj reklama (s mačiatkom) či nový web. Ak svoj príspevok označíte práve týmto hashtagom je dosť možné, že sa stratí v závale všetkých ostatných “cute príspevkov.”

Množstvo firiem, najmä tých malých, stále využíva tie najpopulárnejšie hashtagy (#love, #instagood, #followme), aby sa čo najrýchlejšie zviditeľnili a pritiahli si čo najviac followerov. Je možno pravda, že sa im pár sekúnd po uverejnení príspevku nahrnú nové “lajky,” no väčšinou ide o spamy, prípadne naozaj nerelevantných ľudí pre danú firmu a jej podnikanie.

Okrem toho je úspech používania populárnych hashtagov zrovnateľný s možnosťou výhry milión eur v lotérii. V tom istom čase, v ktorom vy postujete príspevok s hashtagom #instagood, postuje taký istý príspevok XY ďalších ľudí. Čo znamená, že sa vaša fotka udrží v top príspevkoch na daný hashtag asi tak 1 sekundu. Preto je dôležité používať hashtagy s menším počtom followerov a menšou konkurenciou.

Populárny hashtag = dobrý sluha, zlý pán

Čo tým chceme povedať? Presne to, že populárne hashtagy nie je dobré používať ako hlavné označenia vašich príspevkov, no ako vedľajšie neuškodia. Za hlavné komunikačné hashtagy by ste si mali zvoliť slová, či frázy, ktoré sú pre vás skutočne relevantné. Také, s menším počtom followerov, ako sme už spomínali.

Prečo?

Uveďme si príklad. Ak zverejníte novú grafiku webu, ktorú vaša agentúra vytvorila, populárny hashtag #webdesign použiť môžete, no ako prvý napíšte napr. #webdesigntrends. Tento hashtag je menej používaný, no stále silný a dokáže zvýšiť pravdepodobnosť, že si vás nájdu relevantní užívatelia a nestratíte sa v záplave konkurencie.
Pri používaní Instagram hashtagov sa tiež snažte byť čo najviac konkrétny. Vypísať do mriežok čo najviac detailov príspevku, čo najviac konkrétnych opisov danej fotky. Samozrejme nie na úkor relevantnosti príspevku.

instagram upvision.

Ak neviete, aký hashtag zvoliť a po rozume vám chodia len tie príliš populárne, pomôcť by mohol aj displaypurposes.com/. Na dané kľúčové slovo či frázu vám pomôže nájsť skupinu príbuzných slov, ktorých popularitu si viete overiť veľmi jednoducho. Vpísaním do “hľadáčika” na Instagrame. Alebo môžete osloviť digitálnu agentúru, ktorá vám v rámci služby správa sociálnych sietí vypracuje analýzu.

Ešte zopár tipov

Existuje niekoľko tipov, ktorými by ste sa pri používaní hashtagov mohli riadiť, no 100% úspech vám nezaručia. Ten je najmä o contente. Správne použitý hashtag vám ho len pomôže doniesť k ľuďom, ktorí ho ocenia.

Vlastný hashtag

Ten je vždy dobré mať. Unikátny hashtag iba pre váš produkt, váš blog, vašu značku či kampaň. Skvelým príkladom je hashtag #lucidstyle od Lucie Sládečkovej, ktorá je momentálne jednou z najpopulárnejších influenceriek na Instagrame a pod týmto hashtagom môžete nájsť všetky jej príspevky aj príspevky s ňou súvisiace.

Skúsim všetkých 30 hashtagov

Alebo keď opäť platí, že menej je viac. Maximálny počet mriežok, ktoré môžete použiť na jeden príspevok je 30.
Ak sa ich presne toľko rozhodnete použiť, je dosť možné, že zoznam vašich hashtagov bude dlhší ako text príspevku. A aj keď v minulosti platilo, že Instagram nie je o popisoch, ale o pekných fotkách, doba sa mení. Na Instagram toho ľudia “píšu stále viac.“
Neznamená to, že máte pridať jeden, max. 2 hashtagy, ak nájdete účinnú “skupinku mriežok,” pokojne ich pridajte aj 18. No všetko s mierou. A ako sme spomínali vyššie, nezabudnite kombinovať. Tie populárne s menej populárnymi. Hlavne buďte trpezlivý a skúšajte.

instagram hashtag upvision.

Obmieňajte, striedajte, varírujte

Používanie stále tých istých hashtagov sa veľmi neodporúča. Aj keď ste našli také, ktoré vám fungujú, je dobré ich obmieňať.
Ak príspevky označujete dokola tými istými hashtagmi, Instagramový algoritmus vás môže vyhodnotiť ako spam a na váš profil “uvalí” shadowban. Ban, ktorý skryje všetky vaše príspevky pod hocijakým hashtagom a vy o tom ani nebudete vedieť.

Inšpirujte sa u konkurencie

Pozrite si, aké hashtagy fungujú u vašej priamej konkurencie. Presne u nich sa nachádza aj vaša cieľovka, vaša komunita, ktorú chcete osloviť.

Anglicky aj slovensky

Ak chcete presiahnuť za hranice slovenského trhu, teda na trh medzinárodný, bez anglických hashtagov sa nezaobídete. V množstve prípadov sú užitočné iba tie. Anglické hashtagy sú dokonca viac využívané aj “našimi” slovenskými užívateľmi. Teda je dosť pravdepodobné, že ich budú aj vyhľadávať.
Ak však máte čisto slovenský produkt, viažuci sa napríklad na slovenské zvyky či tradície, rýdzo slovenské hashtagy by ste nemali vynechať. Vždy sa zamerajte na to, kto ste a čo propagujete. Podľa toho voľte aj hashtagy.

Vo všeobecnosti však platí (ak ste firma s univerzálnym produktom/ službou), že kombináciou slovenských a anglických hashtagov nič nepokazíte.

team monday upvision.

A už len pár drobných rád. Ak sa rozhodujete či s interpunkciou alebo bez, tak bez. Ak zvažujete či dlhšiu alebo kratšiu verziu, tak určite tú kratšiu a ak musíte zvoliť dlhšiu, nezabudnite pre sprehľadnenie #PouzivatVelkePismena.

Last fun facts

Aj keď je hashtag nástrojom najviac využívaným na Instagrame, prvýkrát bol použitý na Twitteri. Za posledných niekoľko rokov jeho význam tak narástol, že bol v roku 2010 zaradený do Oxfordského slovníka a v roku 2014 aj do oficiálneho Scrabble slovníka.

Tak a máte skvelý tip na Scrabble slovíčko a pevne veríme, že nie len na to. V článku sme priniesli niekoľko tipov, ako hashtagy používať, aby vás našlo nemalé a relevantné publikum.

Ak by ste postovali obsah bez hashtagov, nikto by o vás nevedel. Preto považujeme Instagram hashtag za skvelú marketingovú príležitosť, nástroj, vďaka ktorému dokážete osloviť naraz niekoľko stovák, až tisícok potenciálnych zákazníkov.

Mám záujem o správu sociálnych sietí