14. januára 2019 / Ján Májek

DIGITAL INSPIRATION

Ako vytvoriť efektívny marketingový rozpočet na rok 2019

Čo by ste povedali na to, že by ste vedeli aké marketingové aktivity máte zrealizovať začiatkom mesiaca, aby ste do konca mesiaca splnili obchodný plán a mali zdravé cashflow?

1. Marketingový plán a rozpočet

Marketingový plán je podrobný rozpis vašej marketingovej stratégie, taktiky, nákladov a plánovaných výsledkov v priebehu určitého časového obdobia. Jeho najväčším prínosom pre firmy býva najmä to, že udržiava celý tím zameraný na konkrétne ciele počas celého roka.

Podľa niektorých štatistík až 85 % malých až stredne veľkých spoločností funguje bez písomného plánu, ktorým by sa riadili, a financie riadia takticky iba podľa výšky momentálneho rozpočtu. Nevýhodou takéhoto postupu je fakt, že mu chýba strategická zložka, ktorá by zaručovala, že na konci roku budú naplnené dlhodobé ciele spoločnosti.

Príprava marketingového plánu si vyžaduje istú časovú investíciu, ale keďže vás núti premýšľať o vašich stratégiách a relevantných taktikách, oplatí sa.

2. Čo by v dobrom marketingovom pláne nemalo chýbať:

  • Prehľad finančných cieľov
  • Stratégia určovania priorít
  • Stratégia značky
  • Prehľad produktov / služieb
  • Podrobné ciele podľa produktu, distribučného kanála alebo zákazníckeho segmentu
  • Plán predaja
  • Hlavné marketingové kampane a kanály
  • Podrobný rozpočet
  • Termíny na vyhodnotenie pokroku a aktivít

3. Prečo pripravovať marketingový plán? Aké vám prinesie výhody?

  • Budete mať prehľad o tom, čo všetko musíte urobiť, aby ste naplnili vaše ciele.
  • Bude sa vám lepšie plánovať systém práce vďaka podrobnému zoznamu všetkých dôležitých úloh, na ktoré nesmiete zabudnúť.
  • Budete mať pod kontrolou vaše financie.
  • Ak splníte všetky aktivity a miniete naplánovaný rozpočet, budete mať na konci mesiaca presne toľko zákazníkov, koľko ste podľa plánu potrebovali. Je výhodou online marketingu, že sa to dá takto presne definovať.
  • Výsledky vašej práce budú dobre merateľné a stabilné.

Výsledkom dobre pripraveného marketingového plánu je prepojenie všetkých vašich aktivít s konkrétnymi cieľmi. Je to tiež skvelá príležitosť zamerať sa na budúcnosť, vymyslieť nové nápady a inšpirovať váš tím. Dokonca platí, že aj jednoduchý plán je lepší než žiaden. No ak vynaložíte viac času a úsilia už na jeho tvorbu, bude cesta k vašim cieľom jednoduchšia.

Manažéri a majitelia spoločnosti často spadajú do jednej z týchto skupín

Ideálny prípad

Váš marketingový plán je podrobný návod, ako budete plniť vaše ciele. Uvedomujete si, že čas, ktorý investujete do vytvorenia pevného plánu, je najlepšou investíciou, ktorá sa vám bude vracať počas celého roka.

Pomáha vám pracovať s novými stratégiami, nápadmi a číslami, riešiť problémy a udržať pozornosť vášho tímu na realizáciu naplánovaných činností a celoročné meranie pokroku. Vďaka tomu ste mohli dosiahnuť svoje ciele, rozvíjať svoju firmu a vychutnať si cestu k lepším výsledkom.

Neutrálny prípad

Ste neuveriteľne zaneprázdnený a neviete si nájsť čas na vytvorenie podrobného marketingového plánu. Namiesto toho využijete plán z minulého roka a pracujete so všeobecnými cieľmi v oblasti príjmov, používate všeobecné stratégie predaja a základné kampane. Držíte sa osvedčených postupov. Rozpočty zakladáte na číslach z minulého roka.

Ak by ste sa každý rok nedržali iba osvedčených a vyskúšaných postupov, mohli by ste byť ambicióznejší so svojimi cieľmi v oblasti výnosov. Potrebovali by ste na to ochotu skúsiť niečo nové a nájsť si čas na naplánovanie a prípravu.

Najhorší prípad

Nevytvárate marketingový plán. Máte rozpočet, ale čísla sú náhodné. Veci sa menia veľmi rýchlo. Pravdepodobne nemáte stratégiu umiestnenia či značky, chýbajú vám distribučné kanály a partnerstvá. Vaše kampane sú neúčinné a preto nemusíte investovať do udržiavania zákazníkov.

Plán je kompas. Aj bez neho môžete postupovať vpred, ale je neuveriteľne ťažké zostať v správnom smere - a to môže drasticky obmedziť váš úspech.

Neviete, ako začať s vaším marketingovým plánom? Potrebujete poradiť, ako sa získavajú noví zákazníci v digitálnom svete a čo všetko musíte mať, aby ste boli úspešní?

Pozrime sa, ako by mal vyzerať dobre zvládnutý marketing vašej spoločnosti, ktorý je schopný zaistiť najlepší výkon. Pridávam sled aktivít a prípravy, ako by to malo vyzerať.

4. V digitálnom svete je ideálny scenár – pomôcka

Webové stránky

V prvom rade potrebujete mať optimalizované webové stránky pre všetky zariadenia – až 74 % užívateľov realizuje svoje rozhodnutia cez mobil. Avšak ani optimalizovaný web nestačí, musíte naň poslať zákazníkov či už z vyhľadávačov, alebo sociálnych sietí.

Social media kanál a vyhľadávače

Dnes sa zákazníci získavajú najmä zo sociálnych sietí (social media) a z vyhľadávačov. Facebook, Instagram, YouTube či vyhľadávač Google sú najväčším zdrojom nových obchodov. V ideálnom prípade nakombinujte kampane na všetkých týchto platformách.

Remarketing

Pošlite zo social media kanálov a vyhľadávača Google na svoj web užívateľov, ktorí majú potenciál nakúpiť. Konverzný pomer sa rozlišuje podľa fázy užívateľa, v ktorej sa nachádza. Tí, čo sú už rozhodnutí nakúpiť u vás, urobia konverziu v podobe vyplnenia kontaktného formulára, alebo vás kontaktujú priamo. Ale čo s tými ostatnými? Ukážte im reklamu viackrát, získajte si ich dôveru a presvedčte ich, aby u vás nakúpili. Pomôžte si tým, že implementujete Facebook pixel do vášho webu. Je to nástroj, čo analyzuje užívateľov, ktorí boli na vašom webe, ale nevyplnili formulár alebo vás nekontaktovali. Vďaka tomuto nástroju zlepšíte svoj konverzný pomer. To isté urobte aj pri PPC reklame vo vyhľadávači Google.

Landing Page – zvýšenie konverzií z kampaní o 30%

Ak realizujete kampaň na marketingových kanáloch, pošlite z nich zákazníka na menšiu mikro stránku (Landing Page), kde je iba jedna produktová línia (alebo jedna služba) a možnosť odísť zo stránky až po vyplnení kontaktu. Zvýšite tak až o 30 % množstvo konverzií z kampane. A to vďaka tomu, že užívateľ nemá nič iné na výber a nič ho nerozptyľuje - nemôže sa začítať či zatúlať na vašom webe.

5. PRÍKLAD

Informácie o užívateľoch a kontakty na nich – databáza

Uveďme si príklad. V mesiaci X ste zrealizovali kampane v hodnote 500 eur cez marketingové kanály. Vašu reklamu videlo 10.000 užívateľov a na web (alebo landing page) sa prekliklo 1000 užívateľov. Z tisíc užívateľov vyplnilo kontaktný formulár 20 ľudí. Viete, že môžete získať kontakty aj na tých, ktorí nevyplnili kontaktný formulár a odišli? Dnes máme k dispozícií dáta od providerov, ktorí majú kontakty na spoločnosti podľa IP adries. Vieme tak priradiť k IP adrese aj kontakt na spoločnosť, ktorá danú IP adresu využíva. To pre vás znamená, že ak ste oslovili 1000 kontaktov a 20 z nich vyplnilo formulár, my vám vieme poskytnúť kontakty na ďalších užívateľov, ktorí boli na webe. Tých môžete priamo osloviť, alebo využiť e - mailing. Je to skvelá správa, lebo viete získať až o ďalších 70 % kontaktov viac (toto platí pre B2B).

Ako by to vyzeralo v číslach?

  • 500 eur náklady na kampaň,
  • 1000 preklikov,
  • 20 dopytov, ktoré vás oslovili,
  • 680 ďalších kontaktov na ľudí, čo navštívili váš web, ktorých môžete osloviť priamo.

Takto maximalizujete výkon kampane, ktorú realizujete. Šetrí to náklady a zvyšuje počet realizovaných zákazok pre obchodné ciele. Čo vy na to?

Newslettering a e-mail marketing

Ak ste získali databázu kontaktov ľudí, ktorí chodia na náš web, tak ich pravidelne informujte o novinkách, akciách, vzdelávaní. Tým zákazníci získajú dôveru a následne od vás pravdepodobnejšie nakúpia. Je potrebné zdôrazniť, že zákazník v priemere nakúpi až na 6. - 7. newsletter. Musíte byť preto bazálne poctiví, aby sa dostavili výsledky. Newslettering viete veľmi dobre cieliť nielen na zákazníkov, ktorý už u vás nakúpili, ale aj na tých, ktorých potrebujete ešte len získať.

Ak dodržíte tieto aktivity, viete dostať pod kontrolu vaše cashflow firmy. ☺

POTREBUJEM NASTAVIŤ MARKETING PRE ROK 2019 – ZADAŤ DOPYT

Ďalšie inšpirácie