Popis produktu je dôležitý. Začneme ujasnením, aký je rozdiel medzi zlým a dobrým popisom produktu/ služby. Je to jednoduché. Po prečítaní dobrého popis produktu, by ste už nemali mať ďalšie otázky.
Neznamená to však, že čím kratší text, tým lepšie. Samozrejme, neodporúčame písať siahodlhé texty o obyčajnom bielom tričku, pri ktorom to môžete celé zhrnúť do 2 pekných viet.
Na druhej strane, produkty, ktoré sú komplikovanejšie (napr. telefón), si vyžadujú dlhší popis, z ktorého sa dozviete všetky podstatné informácie. Tak, aby ste sa už nemuseli viac pýtať.
Teraz sa znova pozrite na vaše produkty/ služby. Ak sú jednoduché na pochopenie, odstráňte z popisov zbytočné slová, ktoré nič nehovoria. Pri zložitejších napr. pridajte kolónku „Podrobnosti“, ktorá vám to sprehľadní a nebudete mať množstvo textu v jednom opise.
Je dôležité dobre odhadnúť, podľa účelu vášho produktu, aký popis potrebuje. Inak budete textovať spomínané obyčajné biele tričko, inak mikrovlnku a inak pobyt v hoteli.
Skúste pri textácii použiť aspoň 1-2 z týchto tipov. Dobre napísaný popis produktu/ služby dokáže nákupné rozhodovanie značne ovplyvniť.
Nikomu sa predsa nechce čítať dlhé chaotické texty. Nikomu sa ani nechce dohľadávať info o vašom produkte, ktoré ste nespomenuli. Takže ešte pred napísaním, si ujasnite nasledovné:
1. Kto je váš kupujúci?
Dobrému popisu predchádza dobre zadefinovaná osoba kupujúceho. Ak nemáte ujasnené, kto bude váš produkt/službu kupovať, popis bude nekonkrétny a tiež taký… pre nikoho.
Za svojho zákazníka si môžete určiť aj osobu, ktorá o vašom produkte predtým nepočula (napr. keď idete na trh s novým náročnejším výrobkom). Váš popis bude v tomto prípade zrejme obšírnejší. Možno bude obsahovať aj návod, ako výrobok použiť a prečo si ho kúpiť. Bude to dlhé, ale budiš. Máte cieľovku, ktorá to potrebuje, pretože o vás zatiaľ nič nevie.
Na druhej strane tu máme MacBook so stručným opisom všetkých parametrov, ktorý predpokladá technicky zdatnejšiu cieľovku, ktorej je dobre známy.
Napriek tomu nezabúda ani na „ľudskosť“ a takto pekne opisuje najväčšie výhody MacBooku vtesnané do pár riadkov. Je to dobrý príklad jasne stanovenej „osoby nakupujúceho“ v popise, ktorý sa vám objaví hneď, ako otvoríte ich webstránku.
Takže to nie je len o vymenovaní parametrov, ale aj o príťažlivých textoch vybraných vlastností, ktoré považujú pre svojho zákazníka za najzaujímavejšie. Ich zákazníkmi sú zrejme, ako sme už spomínali, technicky zdatnejší a náročnejší ľudia, ktorí chcú mať to „najnovšie, najlepšie.“ Sledujú trendy a neboja sa za ne utratiť. Túto „politiku“ cítiť aj z ich popisov. Píšu presne pre svojich ľudí.
Na začiatok je teda dôležité určiť si, aká je vaša cieľovka. Odkiaľ je, akého pohlavia, v akom veku, s akými záujmami, s akým platom či vzdelaním? Inak budete písať o veciach pre tehotné ženy a inak pre tínedžerky.
1. Aké výhody má váš produkt?
Môžete napísať, že predávate kožené topánky. Ale môžete napísať aj, že predávate kožené topánky, v ktorých sa chodí ako v papučiach.
Predajní s topánkami je veľa, no ak vieme, že našej cieľovke ide v prvom rade o pohodlie, od konkurencie sa odlíšim tak, že zákazníkom to pohodlie dám.
Dám im ho v produkte, ale aj v popise. Vyzdvhihnem výhody, ktoré produkt/služba má a ktoré cieľovka hľadá. Motivujem ich ku kúpe práve tým, že napíšem popis, v ktorom uvediem dôvody, prečo by si to mali kúpiť a ako im to pomôže.
Nezabudnite však uvádzať iba tie benefity, ktoré zákazníkov skutočne zaujímajú a neopisujte všetky. Stačia 2-3 najlepšie vlastnosti.
2. Aký je tón komunikácie značky, ktou reprezentujete?
Pozrime sa rovno na príklad dvoch rozdielnych komunikácií.
Prvým produktom je podložka pod notebook. Popis je neformálny, priateľský, je použité tykanie. Všimnúť si môžeme aj nejaké vyzdvihnuté vlastnosti. Celej značke ide o pohodlie ľudí pracujúcich za notebookom, čo pekne odzrkadľuje aj zvolená rétorika.
V druhom prípade ide o luxusný nábytok, čiže aj jazyk je viac formálny. Vydvihnutých je viacero benefitov, ktoré apelujú práve na hodnotu produktu. Použité sú slová ako „jedinečné“ „nadčasový“ či „funkčnosť.“
V oboch prípadoch je tón komunikácie presne taký, aká je samotná značka.
Chcete komunikovať formálne či nie? Aké je vaše posolstvo? Máte radi humor a slovné hračky alebo skôr jednoduchý priamy jazyk? Ujasnite si, akým štýlom chcete komunikovať a toho sa držte aj pri popise produktov/služieb.
Takúto komunikáciu s vami sme zvolili my.
Odpovede na tieto tri otázky vám pomôžu správne nasmerovať váš popis. Okrem tohto, by však váš popis mal byť:
1. Prehľadný
S tým vám pomôžu jednoduché odrážky. Preto, ak práve premýšľate či pridať aj túto vlastnosť alebo nie, tak pridajte. Ale do odrážky.
2. SEO priateľský
Optimalizovať pre SEO sa oplatí aj v tomto prípade. Kľúčové slová teda používajte nielen v nadpisoch či meta descriptions, ale aj v „tele celej stránky“, teda pri samotných popisoch.
3. Doplnený o fotky či video
Čím viac kvalitných fotiek, tým lepšie. Pokojne si váš produkt nafoťte z každej strany alebo o vašej službe natočte video a pridajte ho do popisu.
Niekedy je viac, keď hovoríte cez obraz a nie text. Obraz je váš dôkaz.
Napísať dobrý popis je oveľa ľahšie, ak máte ujasnené, prečo to robíte a pre koho to robíte. Veríme, že máte a ak nemáte, tak budete mať. 😊 Nech sa vám dobre píše!