15. októbra 2019 / Frederik Ravas, Peter Drinka

DIGITAL INSPIRATION


Foto&video produkcia: Produktové fotenie pre eshop

V spolupráci s našim spolupracujúcim fotografom a videomakerom Peťom Drinkom pripravujeme sériu článkov a produktovom fotení a videoprodukcii. Prvý článok prináša checklist, ako sa uchopiť produktového fotenia. Či už ste začínajúcim eshopistom alebo máte eshop dlhšiu dobu a fotenie ste už riešili, nájdete si v článku to svoje.


1. Definovanie cieľov a výsledkov pri fotografovaní

Tak ako pri každej práci, aj pri fotení je potrebné stanoviť už na začiatku ciele, ktoré sledujeme a čo chceme prácou dosiahnuť:

  • rozsah fotografovania - základom pre ďalšiu spoluprácu je vedomosť rozsahu prác - koľko máme produktov, čo potrebujeme na fotografiách zachytiť, aké uhly budú mať fotografie produktov...
  • účel fotografovania - v článku píšeme o fotografovaní pre eshop, avšak “natáčací” deň možno využiť aj pre iné účely, ako tvorba obsahu pre sociálne siete, tlač reklamných materiálov a pod.
  • vaša predstava - klienti mávajú často svoje rôzne predstavy. Tieto odporúčame konzultovať s agentúrou, ktorá vám vie odporučiť, akým štýlom sa budete uberať. Aj keď si vyberiete referenčné fotky, tie nemusia sedieť s vizuálom eshopu alebo zohľadňovať iné parametre.
  • vaša predstava - klienti mávajú často svoje rôzne predstavy. Tieto odporúčame konzultovať s agentúrou, ktorá vám vie odporučiť, akým štýlom sa budete uberať. Aj keď si vyberiete referenčné fotky, tie nemusia sedieť s vizuálom eshopu alebo zohľadňovať iné parametre.

Keď je fotografovanie zabezpečené agentúrou, na fotografovaní pracuje tím ľudí, ktorí dbajú na správne nastavenie produktového fotenia. Možno spomenúť nielen fotografa, ale aj grafika, “projekťáka”, prípadne ak máte u agentúry aj eshop alebo správu eshopu, programátor alebo account.

Informácie vyššie môžu byť zhmotnené aj formálne, napríklad v zozname potrebných záberov a definovaní výstupu.


2. Definovanie výstupu produktového fotenia - rozlíšenie, formáty, veľkosti

V každom prípade je potrebné dbať na kvalitu fotiek. Ajozlíšenie môže rozhodovať o nákupe užívateľa. Pri rozlíšení je potrebné dbať na samotný “objem” fotografie. Tá nesmie byť príliš veľká, aby neznižovala rýchlosť webovej stránky.

PageSpeed

Vo výsledku možno dosiahnuť slušnú rýchlosť pre produktovú stránku. :) Je však dôležité poznamenať, že tú ovplyvňuje oveľa viac faktorov.


PageSpeed

Zdroj: PageSpeed Insights, mobilná verzia (eshop nášho klienta glycospot.dk).

Čo sa týka veľkostí fotografie, tie rieši programátor alebo account v závislosti od toho, aké veľkosti vyžaduje eshop alebo aké možnosti poskytuje.


3. Ďalšie požiadavky na produktové fotenie

Pri práci si môžete definovať aj ďalšie informácie.

Inšpirácia pred fotografovaním samotným klientom nie je nikdy na škodu. Naopak, s predstavou si vieme odkomunikovať možnosti fotenia. Príklad môžete vidieť na konkrétnych fotografiách kedy klient chcel zobraziť kávu podľa vzoru fotografie, avšak v jeho prostredí:

coffino

Zdroj (prvá foto): Pinterest

Zároveň, možno fotiť aj kombinácie produktov, ktoré každý eshop kategorizuje individuálne a sú na samostatnej podstránke, pričom fotografia môže byť umiestnená v úvodnom náhľade webu (slidery):

positivo

Pre klienta Positivo café & bar sme fotili produkty na eshop, ale aj k ďalšiemu využitiu na social media.

Individuálny prístup a nastavovanie techniky je potrebné zvoliť pre jednotlivé farby produktov, odrazy, veľkosti, čo je v plnej réžii fotografa, ktorý má vopred definované informácie od agentúry.

Fotografovanie tiež možno robiť s pozadím alebo bez pozadia - napríklad v bielej alebo čiernej variante.

Príklad fotostanovej fotografie na bielom pozadí:

brich

Pre klienta Watch B-RICH sme fotili limitovanú edíciu vydanú v spolupráci s MMG Benzo Barber.

Fotografie je možné aj aranžovať pri určitých typov produktov. Príklad fotografie s čiernym pozadím a aranžovaním:

2hats

Produktové fotografie eshopu 2hats, ktorý pripravujeme.

Po fotografovaní spravidla prichádza k retušovaniu, keďže fotografie je potrebné “očistiť”, čo môže byť časovo náročné. Napríklad pri fotografovaní hodiniek to bolo viac času, ako pri samotnom fotení.


4. Odporúčania z našich projektov

Naše odporúčania:

  • výber kvalitného dodávateľa - kvalitné fotografie predávajú
  • špecifikovanie záberov, cieľov a celkového výstupu - prispejete k obojstrannej spokojnosti a eliminujete potenciálne nezhody
  • prítomnosť na fotení - ak fotíte prvýkrát, spravte si čas aspoň a buďte prítomný aspoň pri prvých záberoch
  • širší záber pre ďalšie využitie - využite fotografovanie aj na tvorbu obsahu a marketingové aktivity
Chcem produktové fotenie

Ďalšie inšpirácie